Kwestia wyboru.… Wyraźniej niż w poprzednich edycjach konkursu unaocznił się problem, notabene zawsze obecny w pracach jury, wyboru a nawet dekonstrukcji. Nie chodzi tutaj rzecz jasna, o rozdział nagród, bo ta kwestia jest od kilku edycji, o dziwo, najmniej kontrowersyjna. Chodzi tutaj o wybory dokonywane przez autorów zdjęć, zestawów, fotoreportaży. Jako podstawowy pojawia się oczywiście problem nadmiaru prac, który już przy pobieżnym oglądzie jest oczywisty, a przy następnym wręcz natarczywy. Powstaje zatem pytanie jak głęboko ingerować w zamysł autora? Czy uprawniona jest dekonstrukcja zestawów? Czy wolno nam czynić sugestie dotyczące kompozycji, czy formatu pracy? Wszystkie te kwestie są głęboko osadzone w świadomości, wrażliwości estetycznej ich autorów, zatem powinny podlegać ocenie. Opisywany problem „nadmiaru” jest typowy dla dzisiejszych czasów a związany jest przede wszystkim z dostępnością technologii cyfrowej. Wszechobecność fotografii szerzej obrazów w naszym życiu jest już paradygmatyczna dla naszej percepcji świata i doczekała się naukowego określenia „przełomu ikonicznego” (M. Mitchel). Złą strona tego zjawiska dobra to demokratyzacja fotografii jest właśnie ów „nadmiar” płynący z osłabienia „władzy wyboru” fundującego sztukę fotografii. Fotograficzne gadulstwo epatujące milionami zdjęć zaśmiecających naszą ikonosferę, tępi wrażliwość na rzeczy ciekawe, oryginalne, niepowtarzalne by nie rzec, staromodnie, piękne. Sztuka fotografii, to sztuka wyboru z miliona tego jedynego, które mówi wszystko i jest niezastępowalne. To właśnie ów wybór wprowadza różnicę między fotografią a sztuką fotografii. Biorąc powyższe pod uwagę postanowiliśmy, dokonując selekcji, nawiązać bardziej dialog z autorami niż swawolić cenzorskimi zapędami. Kształt zatem wystawy w pewnej mierze obciąża nasze konto, zdajemy sobie doskonale sprawę, że wybory nasze mogą wydawać się kontrowersyjne, lecz zawsze podejmowane były zgodnie z wiedzą i preferencjami. Jak było wspomniane na początku nie było większego problemu z rozdziałem nagród i zbędne były długie dywagację, werdykt narzucał się sam. Liderzy poprzedniej edycji dorocznej wystawy utrzymali swoje pozycje wyraźnie wzmacniając własną kondycję artystyczną. Życząc wszystkim uczestnikom wystawy sukcesów pragniemy, a jest to nasze szczere życzenie, aby ta wystawa była tematem wielu dyskusji, nic tak bowiem nie ożywia sztuki jak twórczy dialog. Sławomir Jach
Jury 61 Dorocznej Wystawy Fotografii GTF w dniu 27 lutego 2016 roku. dr Sławomir Tobis – ZPAF Poznań Przewodniczący Henryk Król – ZPAF Poznań Marian Łazarski – ZPAF Gorzów Wlkp. Po obejrzeniu 217 zdjęć 31 autorów. Zakwalifikowało do wystawy 69 zdjęć 31 autorów. Z zakwalifikowanych zdjęć przyznało następujące nagrody i wyróżnienia: I nagroda – Monika Łuczak – „Raj, morda, mięso” oraz wyróżnienie specjalne – „Biała opowieść” II nagrodę – Krzysztof Szmytkiewicz – „Wolsztyńskie parowozy”, „Nad jeziorem” wyróżnienia: za portret im. Zb. Łąckiego – Anna Łubieńska – „Uwięziona w światłach” za pejzaż im. K. Ludwikowskiego – Krzysztofowi Szmytkiewiczowi – „Skalne miasto – Adrszpach, Czechy” za debiut w wystawie – Krystynie Zwolskiej – „Miłość w 2050 roku” za reportaż – Pawłowi Ampuła – „Orszak Trzech Króli, Gorzów Wlkp. 2016” wyróżnienie – Aleksandrze Czarneckiej – „Objawienie” Uwagi Jury: Nie przyznano III nagrody oraz wyróżnienia za zdjęcia architektury w zamian przyznano dwa wyróżnienia dodatkowo.
Spis autorów 61 Dorocznej Wystawy Fotografii
Agnieszka Ampuła – „Katedra 1” Paweł Ampuła – „Orszak Trzech Króli – Gorzów 2016” – wyróżnienie za reportaż Bogdan Bloch – „Twarze Woodstocku” Aleksandra Czarnecka – „Objawienie”- wyróżnienie Andrzej Gerard Ceckowski – „Ubiory wyjściowe za 500 lat”, „Zespolona biel” Hanna Czujko – „Kamień”, „Łzy” Julita Dąbrowska – „Ręce 3,4” Mirosław Dyba – „xxx” Teresa Erdmann – „Na przystanku”, „Czasem coś się nie udaje” Bogusława Gryzima-Grylicz – „My” Hanna Harkawik – „Oddech przeszłości”, „Zapomniane” Henryk Jarmołowicz -„Czechów”, „Czar dawnych lat”, „Budowa”, „Nad Wartą”, „Wieża” Maciej Jurczak – „Plusk” Renata Jurczak -„Krajobraz zimowy” Jacek Kostanecki – „Raport emeryta-rozbiory” Barbara Krupecka – „Osobliwości natury” Anna Łubieńska – „Przed siebie”, „Uwięziona światłem” – wyróżnienie im. Zb. Łąckiego za portret Monika Łuczak – „Raj, morda, mięso”- I nagroda., „Biała opowieść” – wyróżnienie specjalne, „Zuzia”, „Tajne przejście”, „Raj, morda, mięso”, „Kosmos na ziemi” Alicja Markowska – „Otulone słońcem 1” Nikola Naus – „Miasto nocą” Magdalena Ochałek – „Erupcja wulkanu światła” Bożena Piątek – „Lekkość bytu…” Karol Sawicki – „Zestaw nr 2” Leszek Stroiński – „Korzenie”, „Szkodniki” Krzysztof Szmytkiewicz – „Wolsztyńskie parowozy”, „ Nad jeziorem” – II nagroda, „Skalne miasto – Adrszpach, Czechy” – wyróżnienie im. K. Ludwikowskiego za pejzaż, „Mój demon nie chce ze mną się rozstawać” Leszek Szyszłowski – „Polskie Tatry”, „Las”, „Portret uliczny patrioty” Ewa Wasilewska – „Morze czerwone” Radosław Wachnik – „Polska, Góry Sowie, zachód słońca w pobliżu Wielkiej Sowy (1015m), 2015” Aleksandra Wencel – „Dłonie” Krystyna Zwolska – „Trzej Królowie”, „Miłość w 2050 roku” – wyróżnienie za debiut
Monika Łuczak – „Raj, morda, mięso” – I nagroda
Krzysztof Szmytkiewicz – „Nad jeziorem”, „Wolsztyńskie parowozy” – II nagroda
Anna Lubieńska – „Uwięziona światłem” – wyróżnienie za portret im. Zb. Łąckiego
Krzysztof Szmytkiewicz – „Skalne miasto – Adrszpach, Czechy” – wyróżnienie za pejzaż im. K. Ludwikowskiego
Paweł Ampuła – „Orszak Trzech Króli Gorzów 2016” – wyróżnienie za reportaż
Krystyna Zwolska – „Miłość w 2050” – wyróżnienie za debiut
Aleksandra Czarnecka – „Obiawienie” – wyróżnienie specjalne
Monika Łuczak – „Białe opowieści” – wyróżnienie specjalne