Siedemdziesiąt lat minęło…
Wszelkie jubileusze skłaniają nas ku uroczystej powadze i refleksji, dają możliwość kreślenia podsumowań i zamierzeń na przyszłość. Nie będąc orędownikiem tworzenia komunikatów o podniosłym nastroju ograniczę się do jednego okolicznościowego spostrzeżenia dotyczącego siedmiu dekad trwania Gorzowskiego Towarzystwa Fotograficznego. Ten długi okres działania Towarzystwa był naznaczony szeregiem zmian dokonujących się w polskim społeczeństwie, które wpływały na sposoby funkcjonowania i styl życia kolejnych pokoleń. Podobnie fotografia jako dziedzina przeszła daleką drogę od klasycznych analogowych metod obrazowania do zapisu cyfrowego i nowych sposobów dystrybucji zdjęć za pośrednictwem Internetu. W wyniku tych procesów nastąpiły zmiany w dotychczasowych sposobach zrzeszania się ludzi dzielących podobne zainteresowania, po 1989 roku wygasła działalność dużej ilości krajowych towarzystw fotograficznych. Powstałą lukę zaczęły wypełniać różne formy kooperacji powstałe na bazie m.in. mediów społecznościowych. Dlatego ta jubileuszowa wystawa jest dla mnie przede wszystkim symbolem pasji twórców, twórczyń i kolejnych zarządów Towarzystwa. Najważniejsze, że powstała na bazie zamiłowania do fotografii wspólnota, mimo jej niegdysiejszej struktury, ciągle potrafi generować nowe dzieła i wartości czego dowodem jest obecna wystawa.
Tegoroczna ekspozycja obfituje w zróżnicowane propozycje, najciekawsze z nich zostały nagrodzone i wyróżnione przez jury. Pierwsza nagroda tym razem przypadła ex aequo Marcinowi S. Andrzejewskiemu i Mateuszowi Kowalczykowi. Pierwszy z nich w trzyzdjęciowym cyklu wykonanym w technice ambrotypii pt. 622 upadki Bunga (Pała Rympała, W krainie Talibanu, Afgański sen) stworzył wielowymiarową opowieść odsyłającą widza nie tylko do przesączonej psychoanalitycznym nastrojem pierwszej książki Witkacego, ale również do jego twórczości fotograficznej, w której nierzadko sięgał do inscenizowanych autoportretów. Na tym jednak nie dość, wykorzystana w fotografiach laska z gałką w kształcie ludzkiej czaszki przywołuje skojarzenie z autoportretem innego wybitnego twórcy-skandalisty Roberta Mapplethorpe`a. Zupełnie inny technologiczny i tematyczny wymiar mają wielkoformatowe barwne prace Mateusza Kowalczyka, który po raz kolejny poddał uważnej analizie nowoczesną architekturę. Autor potrafi dostrzec w niej rytm i układy geometryczne, które pokazuje w zawężonych kadrach i stonowanej kolorystyce. Prace te odsłaniają walory estetyczne i funkcjonalność współczesnej architektury, w tym wymiarze przywołują skojarzenia ze zdjęciami Matthiasa Hocha. Zupełnie inaczej prezentują się prace Jana J. Gieβmana, które odsyłają nas do najlepszych przykładów klasycznej fotografii jazzu. Trzy nagrodzone zestawy uświadamiają szerokość zainteresowań artystycznych twórców biorących udział w wystawie, choć nie wyczerpują podejmowanych tematów, w tym zakresie warto wymienić pozostałe wyróżnione osoby. Bogdan Bloch tworzy ascetyczne portrety, w których wykorzystuje przedmioty dookreślające zarówno w aspekcie psychologicznym jak i społecznym portretowanych. Ryszard Patorski prezentuje klasyczną dokumentację spalonego drewnianego kościoła w Bukowcu. Daniel Adamski tym razem pokazuje fotografie o charakterze reportażowym, a Stefan Kasprzyk przetworzone graficzne widoki miasta. Wreszcie, wyróżniony za debiut, Aleksander Sajkowski prezentuje martwe natury budzące uznanie umiejętnie skorelowaną kompozycją, kolorystyką i światłem.
Wszystkie opisane powyżej realizacje, różnorodność stosowanych stylistyk, technik i tematów oraz obecność na wystawie artystek i artystów różnych pokoleń i narodowości pokazują, że pomimo dynamicznie zmieniających się czasów formuła funkcjonowania Towarzystwa, wbrew opiniom sceptyków, ciągle jest aktualna.
Maciej Szymanowicz
Jury 70 Dorocznej Wystawy Fotografii GTF w dniu 8 lutego 2025 roku.
w składzie:
prof. UAM dr hab. Maciej Szymanowicz – historyk sztuki – Poznań
dr hab. Sławomir Tobis – ZPAF – Poznań
Henryk Król – ZPAF – Poznań
Marian Łazarski – ZPAF – Gorzów Wlkp., sekretarz Jury
Po obejrzeniu 317 zdjęć 43 autorów zakwalifikowano do wystawy 81 zdjęć 30 autorów
Jury przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:
I nagroda – Marcin Andrzejewski za 3 zdjęcia: „Pała Rympała”, „W krainie Talibanu”, „Afgański sen”,
I nagroda – Mateusz Kowalczyk za 4 zdjęcia: „Każdy inny”, „Cosmo”, „Nadmorskie atrakcje”, „Parking strzeżony”,
III nagroda – Jan Joshi Gieβmann za 4 zdjęcia: „Jazz Man 2, 3, 4, 5”,
Wyróżnienie za portret im. Zb. Łąckiego: Bogdan Bloch za 3 zdjęcia: „Anioł”, „Harfa”, „Autoportret”,
Wyróżnienie za fotografię architektury: Ryszard Patorski za 6 zdjęć: „Bukowiec 1550 -1978”,
Wyróżnienie – Daniel Adamski za 8 zdjęć: „Plener w Stilonie”,
Wyróżnienie – Stefan Kasprzyk za całość prac na wystawie,
Wyróżnienie za debiut w wystawie – Aleksander Sajkowski za 3 zdjęcia: „Getto” oraz 2 zdjęcia z zestawu „XXX”.
Spis autorów i zdjęć w 70 Dorocznej Wystawie Fotografii GTF:
Daniel Adamski – Gorzów Wlkp. – „Plener w Stilonie” – 8 zdjęć, wyróżnienie, „Kirkut” – 2 zdj.
Paweł Ampuła – Gorzów Wlkp. – „Wędrowiec” – 1 zdj., „Droga na szczyt” – 1 zdj.
Marcin Andrzejewski – Drezdenko – „Pała Rympała” – 1 zdj., „W krainie Talibanu” – 1 zdj., „Afgański sen” – 1 zdj., I nagroda
Bogdan Bloch – Gorzów Wlkp. – „ Anioł” – 1 zdj., „ Harfa” – 1 zdj., „Autoportret” – 1 zdj., wyróżnienie za portret im. Zb. Łąckiego
Marek Cieszkowski – Tarnów – „Migawki z Italii” – 1 zdj.
Karolina Czabara – Gorzów Wlkp. – „Spektrum” – 3 zdj.
Paweł Czapaluk – Dąbroszyn – „Berlin o zmierzchu” – 2 zdj., „Stilon” – 2 zdj.,
Aleksandra Czarnecka – Gorzów Wlkp. – „Biały dom” – 1 zdj., „ Światłość” – 1 zdj.,
Jan Joshi Gieβmann – Berlin – „Jazz Man (2,3,4,5)” – 4 zdj., III nagroda
Aleksander Grabowski – Gorzów Wlkp. – „Na torach” – 1 zdj.
Peter Heibel – Berlin – „Jazzer” – 3 zdj., „Lea” – 1 zdj.
Stefan Kasprzyk – Gorzów Wlkp. – „Nocne życie świateł” – 3 zdj., wyróżnienie
Mateusz Kowalczyk – Dębno – „Każdy inny” - 1 zdj., „Cosmo” – 1 zdj., „Nadmorskie atrakcje” – 1 zdj., „Parking strzeżony” – 1 zdj., I nagroda
Tadeusz Kowalczyk – Dębno – „Droga I” – 1 zdj., „Berlin I” – 1 zdj., „Berlin II” – 1 zdj.
Hans-Joachim Kűhn – Berlin – „Sekret lustra” – 1 zdj., „Między światłem a cieniem” – 1 zdj.
Ludmiła Hrytsiuk – Gorzów Wlkp. – „Jezioro Błotne” – 1 zdj.
Andrzej Ligenza – Barlinek – „Nadeszła wolność” – 1 zdj., „Sąsiad” – 1 zdj., „Autochton” – 1 zdj.
Marcin Masłowski – Gorzów Wlkp. – „Flaga” – 1 zdj., „66-400” – 1 zdj.
Katarzyna Mielcarek – Barlinek – „Ich troje” – 1 zdj., „Z kółkiem” – 1 zdj., „Idź dalej” – 2 zdj.
Frank Műller – Königs Wűsrhauser – „Mopedrennen” – 1 zdj., „Biker” – 1 zdj.
Irmina Mykulych – Barlinek – „Ciesz się momentem” – 1 zdj.,
Natalia Paczyńska – Gorzów Wlkp. – „Zagubiony w łące” – 1 zdj., „Droga w nieznane” – 1 zdj., „Patrzenie w przyszłość”- 1 zdj.
Ryszard Patorski – Bobowicko – „Bukowiec 1550-1978” – 6 zdj., wyróżnienie za zdjęcia architektury
Małgorzata Piechatzek – Górki – „Serce” – 1 zdj.,
Aleksander Sajkowski – Gorzów Wlkp. – „Getto” – 1 zdj., „XXX” – 2 zdj., wyróżnienie za debiut w wystawie
Krzysztof Szmytkiewicz – Gorzów Wlkp. – „Koty z Marrakeszu” – 1 zdj.
Leszek Szyszłowski – Gorzów Wlkp. – „Na starych negatywach Gdańsk 1981” – 1 zdj.,
Lidia Wielgosz – Gorzów Wlkp. – „Światło i życie” – 1 zdj.,
Jadwiga Wołkowicz – Gorzów Wlkp. – „Spokój ducha” – 2 zdj.,
Marta Żytnicka – Gorzów Wlkp. – „Ukryty w oku natury” – 1 zdj.
Marcin Andrzejewski – „Afgański sen”, „Pała Rympała”, „W krainie Talibanu” – I nagroda



Mateusz Kowalczyk – „Każdy inny”, „Cosmo”, „Nadmorskie Atrakcje”, „Parking strzeżony” – I nagroda




Jan Joshi Gieβmann – „Jazz Man 2, 3, 4, 5” – III nagroda




Bogdan Bloch – „Anioł”, „Harfa”, „Autoportret” – wyróżnienie za portret im. Zb. Łąckiego



Ryszard Patorski – „Bukowiec 1550-1978” – wyróżnienie za fotografię architektury






Daniel Adamski – „Plener w Stilonie” – wyróżnienie








Stefan Kasprzyk – „Nocne życie świateł” – wyróżnienie



Aleksander Sajkowski – „Getto” – 1 zdjęcie oraz „XXX” – 2 zdjęcia – wyróżnienie za debiut w wystawie

















































