KONFRONTACJE 1994

Na konkurs „Konfrontacje Fotograficzne” w 1994 r. wpłynęło szczególnie wiele prac w których obraz fotograficzny był na różne sposoby przetwarzany i łączony z figurami kreowanymi odręcznie. Taka tendencja utrzymuje się od wielu lat i razem z tzw. fotografią inscenizowana wydaje się odgrywać coraz większą rolę, kosztem zwykłej fotografii relacjonującej fakty z życia społecznego. Nie chodzi tutaj o to aby ubolewać nad taką sytuacją, ale o zauważenie tego, że potrzeba znalezienia własnej formy ekspresji i wyrażenie subiektywności przeżycia są tak silnym imperatywem, że pokazy oparte na zwykłych wizualnych formach są coraz mniej zadowalające. W wielu pracach głównym punktem zainteresowania staja się niejednoznaczne relacje pomiędzy fotografującym a fotografowanym obiektem.

Formuła konkursu wymagała od autorów operowania zestawami prac; co okazało się trudnym zadaniem. Z reguły sprowadzało się to do zestawiania zdjęć o podobnym temacie. Jednak prace nagrodzone i wyróżnione mogą dać satysfakcję zwolennikom różnego typu fotografii. Jury nie kierowało się tutaj preferencjami dla jakiegoś kierunku fotografii. Wyróżniło prace charakteryzujące się interesującą formą, dostrzegalnym przemyśleniem tematu i dobrym poziomem technicznym.

Adam Sobota

Otwarcie wystawy 7 maja 1994r. o godzinie 11:00 w Sali BWA ul. Pomorska 63 w Gorzowskie Wlkp.

Jury w składzie:

Jerzy Lewczyński – ZPAF – przewodniczący

Władysława Nowogórska – ZPAF

Adam Sobota – historyk

Janusz Nowacki – ZPAF

Jerzy Szalbierz – ZPAF

Marian Łazarski – ZPAF – sekretarz

Na posiedzeniu w dniu 29 marca 1994 r. po obejrzeniu 679 zdjęć w 172 zestawach – 94 autorów zakwalifikowało do wystawy 279 zdjęć w 77 zestawach – 64 autorów.

Z pośród zakwalifikowanych zestawów zdjęć przyznało nagrody i wyróżnienia następującym autorom:

I nagrodę – 5 mil. zł i medal okolicznościowy Markowi Klimaszewkiemu z Rawicza za 3 zestawy zdjęć: „Maska” – 4 zdjęcia, „XXX” – 3 zdjęcia, „XXX” – 6 zdjęć;

II nagrodę – 4 mil. zł i medal okolicznościowy Leszkowi Wesołowskiemu z Poznania za zestaw 5 zdjęć „Rysunki II”;

III nagrodę – 3 mil. zł i medal okolicznościowy Michałowi Mazurkiewiczowi z Gdańska za zestaw 3 zdjęć „Chłopcy i dziewczęta machają rękami – Jarocin 91”;

III nagrodę – 3 mil. zł i medal okolicznościowy Stanisławowi Woś z Suwałk za zestaw 5 zdjęć „Figura”

 

Wyróżnienia po 1.5 mil zł otrzymują:

Andrzej Olichwier z Białegostoku za zestaw 4 zdjęć „Ja przepowiednie”;

Aleksandra Czarnecka z Gorzowa Wlkp. za zestaw 3 zdjęć „Słońcem malowane”

Radosław Krupiński z Suwałk za zestaw 5 zdjęć „Stare piwnice”

Sławomir Sajkowski z Gorzowa Wlkp. za zestaw 5 zdjęć „XXX”;

Wojciech Staroń z Warszawy za 3 zestawy zdjęć: „Autoportret” – 3 zdj., „Wieczór” – 3 zdj., „Okno” – 3 zdj.

Ze względu na wyrównany poziom zdjęć nie przyznano nagrody Grand Prix oraz dokonano innego niż w regulaminie podziału nagród.

Marek Klimaszewski - I nagroda
Leszek Wesołowski - II nagroda
Adam Gryczyński

Indeks Autorów Ogólnopolskiej Wystawy Fotografii „KONFRONTACJE 94”

  1. Marcin Seweryn Andrzejewski – Drezdenko – „Wzlot” – 3 zdjęcia

  2. Piotr Bułanowski – Suwałki – „Ingerencja”, „Ślad człowieka” – 3 zdjęcia

  3. Erwin Brueggeemann – Delmenhorst – „W porcie” – 3 zdjęcia

  4. Aleksandra Czarnecka – Gorzów Wlkp. – „Słońcem malowane” – 3 zdjęcia, „Kocha lubi …” – 3 zdjęcia

  5. Jarosław Cembrowicz – Bolesławiec – „XXX” – 3 zdjęcia

  6. Przemysław Dolata – Swarzędz – „XXX” – 3 zdjęcia

  7. Lech Dratwiński – Gorzów Wlkp. – „Monika” – 3 zdjęcia

  8. Marek Długosz – Trzebnica – „Magda” – 3 zdjęcia, „XXX” – 6 zdjęć

  9. Janusz Filipczak – Puławy – „Dziewczyny” – 3 zdjęcia

  10. Sebastian Gabrysiak – Poznań – „XXX” – 4 zdjęcia

  11. Tomasz Gębuś – Częstochowa – „XXX” – 4 zdjęcia

  12. Kurt Grabau – Ganderkesee – „XXX” – 3 zdjęcia

  13. Mirosława Granops – Szczecin – „Portret” – 4 zdjęcia

  14. Adam Gryczyński – Kraków – „Akt na skałach” – 3 zdjęcia

  15. Marek Hallada – Rzeszów – „Transformacje” – 3 zdjęcia, „Labirynt egzystencji” – 4 zdjęcia

  16. Otto Handel – Delemenhorst – „XXX” – 3 zdjęcia

  17. Paweł Hankus – Wadowice – „Spojrzenia” – 3 zdjęcia

  18. Marcin Hołda – Kraków – „Baletnica” – 3 zdjęcia, „Tajemnicze okno” – 4 zdjęcia, „XXX” – 4 zdjęcia

  19. Cezary Hładki – Poznań – „Podstawy” – 3 zdjęcia

  20. Grupa ES – Gorzów Wlkp. – „XXX” – 7 zdjęć

  21. Jarosław Józef Jasiński – Gołdap – „XXX” – 5 zdjęć

  22. Paweł Janczaruk i Barbara Panek – Zielona Góra – „Nocne zapatrywanie” – 3 zdjęcia, „Ocalić od zapomnienia” – 3 zdjęcia

  23. Marek Klimaszewski – Rawicz – „XXX” – 3 zdjęcia, „Maska” – 4 zdjęcia, „XXX” – 6 zdjęć

  24. Radosław Krupiński – Suwałki – „Martwe liście” – 3 zdjęcia, „Stare piwnice” – 5 zdjęć

  25. Maciej Kwiatkowski – Gliwice – „XXX” – 3 zdjęcia

  26. Michael Luthardt – Eberswalde – „XXX” – 4 zdjęcia

  27. Waldemar Lewkowicz – Gdynia – „Przemijanie” – 3 zdjęcia

  28. Ewa Łowżył – Poznań – „XXX” – 4 zdjęcia

  29. Dorota Major – Rybnik – „XXX” – 3 zdjęcia

  30. Michał Mazurkiewicz – Gdańsk – „Chłopcy i dziewczęta machają rękami – Jarocin’91” – 3 zdjęcia

  31. Wojciech Małkowicz – Wrocław – „Mały obrazek” – 3 zdjęcia

  32. Tomasz Michałowski – Augustów – „Bez początku i bez końca” – 6 zdjęć

  33. Eckart Karl-Heinz – Delemenhorst – „XXX” – 3 zdjęcia

  34. Andreas Mross – Eberswalde – „XXX” – 3 zdjęcia

  35. Leonard Olechnowicz – Gorzów Wlkp. – „Życie” – 3 zdjęcia

  36. Andrzej Olichwier – Białystok – „Ja przepowiednie” – 4 zdjęcia

  37. Andrzej Ostrowski – Lublin – „Bezimienność” – 3 zdjęcia

  38. Jacek Piotrowski – Gdańsk – „XXX” – 12 zdjęć

  39. Piotr Perczyński – Drezdenko – „Wiosna” – 3 zdjęcia, „XXX” – 3 zdjęcia

  40. Robert Pomichter – Bolesławiec – „XXX” – 3 zdjęcia

  41. Maciej Pułkownik – Częstochowa – „XXX” – 3 zdjęcia

  42. Jerzy Przybyło – Kraków – „Manekiny” – 3 zdjęcia

  43. Horst Reising – Delemenhorst – „XXX” – 6 zdjęć

  44. Tomasz Romski – Lublin – „Notatki I” – 3 zdjęcia

  45. Bernd Rosemann – Bremen – „XXX” – 3 zdjęć

  46. Sławomir Sajkowski – Gorzów Wlkp. – „XXX” – 5 zdjęć

  47. Paweł Sobczyk – Warszawa – „XXX’ – 3 zdjęcia

  48. Wojciech Staroń – Warszawa – „Wieczór” – 3 zdjęcia, „Autoportret” – 3 zdjęcia, „Okno” – 3 zdjęcia

  49. Leszek Staroń – Pułtusk – „Wnętrze wiatraka” – 4 zdjęcia

  50. Małgorzata Sylwestrzak – Kielce – „Typografia ciała” – 3 zdjęcia

  51. Leszek Staszel – Nowy Targ – „XXX”- 5 zdjęć

  52. Maciej Andrzej Szymanowicz – Gorzów Wlkp. – „Krajobraz po bitwie” – 3 zdjęcia

  53. Waldemar Szmidt – Zielona Góra – „Taniec Carmen” – 4 zdjęcia

  54. Wiesław Śmigielski – Wrocław – „XXX” – 3 zdjęcia

  55. Bogdan Tarasiuk – Lublin – „Słońce i skały” – 3 zdjęcia

  56. Tomasz Tupalski – Drezdenko – „Słońce zawsze” – 4 zdjęcia

  57. Bogusław Wasilewski – Suwałki – „XXX” – 3 zdjęcia

  58. Arkadiusz Węgłowski – Siemyśl – „Styczniowe pejzaże” – 4 zdjęcia

  59. Leszek Wesołowski – Poznań – „Rysunki II” – 5 zdjęć

  60. Piotr Wojnarowski – Warszawa – „Cienie rzeczywistości” – 3 zdjęcia

  61. Magdalena Wolff – Kielce – „Studium przedmiotu” – 3 zdjęcia

  62. Stanisław J. Woś – Suwałki – „Figura” – 5 zdjęć

  63. Piotr Zabłocki – Gdańsk – „W starej zecerni” – 3 zdjęcia

Maciej Andrzej Szymanowicz
Janusz Filipczak
Andrzej Olichwier
Marek Hallada
Sławomir Sajkowski
Wojciech Staroń
Michał Mazurkiewicz
Aleksandra Czarnecka
Radosław Krupiński

Fotografia Ewy Andrzejewskiej-Zięby

 

W salach Centrum Promocji Stilon S.A. ul. Pomorska 63

„Ewa andrzejewska … Ma dzbanek, z którego rozlewa światło, rozpryskuje je tu i ówdzie. Jakaś jasność wyziera zza drzewa, góry, próbując nas przekonać, że gdybyśmy przesunęli się tylko troszkę to oświetliłaby ona naszą twarz i ogrzała nasze ciało.

W swych najlepszych momentach Ewa Andrzejewska-Zięba tworzy dla nas nowy wędrowny świat. Jej fotografie stanowią zapis odwiedzin w obcych krajach, gdzie czujemy się obco, a w zarazem jak w domu.:”

(Saul Shapiro „EXIT 3” 1992r.)

Fotografia Petera M. Pfersick’a z USA

w salach Centrum Promocji Stilon S.A. ul. Pomorska 63

 Peter M. Pfersick urodził się w Washington Court House, małym miasteczku rolniczym w stanie Ohio. Ukończył Uniwersytet Stanowy w Arizonie otrzymując stopień bakałarza z psychologii oraz tytuł magistra sztuki z dziedziny fotografii w kolegium w Lone Mountain. Pod koniec lat 60 wykładał nauki ścisłe w szkole średniej dla uczniów pochodzenia murzyńskiego w Los Angeles. W 1971 roku przeprowadził się do Oakland, gdzie otworzył własną ciemnię i sklep fotograficzny. Wykładał w Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley i w Junior College w Diablo Valley. W latach 80 zaczął podróżować po całym świecie robiąc fotografie, wystawiając je dając wykłady. Wystartował w Meksyku, Gwatemali, Tajwanie i na Węgrzech oraz prowadził wykłady na temat fotografii w Anglii, Ekwadorze, Hong Kongu i Indiach. Fotografował w Czechosłowacji, Nepalu, Polsce, Brazylii i Rumunii.

Fotografia FREDDEGGO i BERNARDA VANPASSEL z Belgii

W salonach Centrum Promocji Stilon S.A. ul. Pomorska 63

 Fotografia IRENEUSZA CHOJNACKIEGO z BERLINA

Ireneusz Chojnacki– biolog i fotograf przyrody. Połączenie to stwarza szerokie możliwości interpretacji tematu oparte na wiedzy fachowej.

Rzetelna wiedza naukowa sprzyja rozumieniu i zgłębieniu natury świata lecz nieodzowna jest intymna więź emocjonalna.

Autor należy do fotografów tworzących pod wpływem wartości duchowych i intelektualnych wynikających z przeżyć, których doświadcza w trakcie obcowania z naturą. U podstaw tak głębokiego emocjonalnego przeżywania leży poczucie szacunku i respektu dla świata przyrody. Dowolna forma czystej natury jest miejscem gdzie w każdym detalu, w każdym źdźble trawy zawarta jest potężna energia duchowa.

W przestrzeni tej powstają warunki sprzyjające kontemplacji przekraczające granice materii i zmysłów. Rzeczywistość świata zewnętrznego staje się środkiem służącym ukazaniu świata odczuć i wyobrażeń autora. Materia roślinna przekształca to co intymne w rozedrganą niepokojącą przestrzeń. Formy stają się płynne ruchliwe, materia lekka i świetlista wywołując niezwykle sugestywny nastrój jakby marzenia sennego. Przypływy i odpływy realnych kształtów, charakterystyczne przelewa- nie się, powoduje swoistą pulsację oscylującą pomiędzy odnajdywaniem i gubieniem odniesień przedmiotowych. Takie przejście fotograficznej iluzji w płynną nieokreśloność, zatracając relację kształtów, budują rozedrgane przestrzenie pokrewne miejscami malarstwu impresjonistycznemu, zaś w innym momencie przybierające baśniowy charakter jakby „błędnych ogników na bagnach”.

Fotografia, która zdołała przebić się przez warstwę formy do wnętrza pulsującego życia natury.

Piotr Chojnacki

 „Cztery pociechy Izraela” wg Michała Greima

w hallu Centrum Promocji Stilon ul. Pomorska 63

 Wystawa fotomontaży z lat 1924-1934 autorzy:

  1. Mieczysław Chojnowski

  2. Mieczysław Daszewski

  3. Aleksander Krzywobłocki

  4. Mieczysław Sztuka

  5. Kazimierz Podsadecki

  6. S. Themerson

  7. Teresa Żarnower

W Małej Galerii BWA-GTF przy ul. Chrobrego 4

 

Jeden z ciekawszych nurtów polskiej fotografii międzywojennej

 Seminarium w Ośrodku Szkolenia Kadr Urzędu Wojewódzkiego w Rogach w dniu 7 maja 1994 nt „Fotografia polska – inscenizacja czy relacja” z udziałem St. Wojneckiego, A. Soboty, K. Jureckiego, J. Lewczyńskiego.