Na konkurs „Konfrontacje Fotograficzne” w 1994 r. wpłynęło szczególnie wiele prac w których obraz fotograficzny był na różne sposoby przetwarzany i łączony z figurami kreowanymi odręcznie. Taka tendencja utrzymuje się od wielu lat i razem z tzw. fotografią inscenizowana wydaje się odgrywać coraz większą rolę, kosztem zwykłej fotografii relacjonującej fakty z życia społecznego. Nie chodzi tutaj o to aby ubolewać nad taką sytuacją, ale o zauważenie tego, że potrzeba znalezienia własnej formy ekspresji i wyrażenie subiektywności przeżycia są tak silnym imperatywem, że pokazy oparte na zwykłych wizualnych formach są coraz mniej zadowalające. W wielu pracach głównym punktem zainteresowania staja się niejednoznaczne relacje pomiędzy fotografującym a fotografowanym obiektem.
Formuła konkursu wymagała od autorów operowania zestawami prac; co okazało się trudnym zadaniem. Z reguły sprowadzało się to do zestawiania zdjęć o podobnym temacie. Jednak prace nagrodzone i wyróżnione mogą dać satysfakcję zwolennikom różnego typu fotografii. Jury nie kierowało się tutaj preferencjami dla jakiegoś kierunku fotografii. Wyróżniło prace charakteryzujące się interesującą formą, dostrzegalnym przemyśleniem tematu i dobrym poziomem technicznym.
Adam Sobota
Otwarcie wystawy 7 maja 1994r. o godzinie 11:00 w Sali BWA ul. Pomorska 63 w Gorzowskie Wlkp.
Jury w składzie:
Jerzy Lewczyński – ZPAF – przewodniczący
Władysława Nowogórska – ZPAF
Adam Sobota – historyk
Janusz Nowacki – ZPAF
Jerzy Szalbierz – ZPAF
Marian Łazarski – ZPAF – sekretarz
Na posiedzeniu w dniu 29 marca 1994 r. po obejrzeniu 679 zdjęć w 172 zestawach – 94 autorów zakwalifikowało do wystawy 279 zdjęć w 77 zestawach – 64 autorów.
Z pośród zakwalifikowanych zestawów zdjęć przyznało nagrody i wyróżnienia następującym autorom:
I nagrodę – 5 mil. zł i medal okolicznościowy Markowi Klimaszewkiemu z Rawicza za 3 zestawy zdjęć: „Maska” – 4 zdjęcia, „XXX” – 3 zdjęcia, „XXX” – 6 zdjęć;
II nagrodę – 4 mil. zł i medal okolicznościowy Leszkowi Wesołowskiemu z Poznania za zestaw 5 zdjęć „Rysunki II”;
III nagrodę – 3 mil. zł i medal okolicznościowy Michałowi Mazurkiewiczowi z Gdańska za zestaw 3 zdjęć „Chłopcy i dziewczęta machają rękami – Jarocin 91”;
III nagrodę – 3 mil. zł i medal okolicznościowy Stanisławowi Woś z Suwałk za zestaw 5 zdjęć „Figura”
Wyróżnienia po 1.5 mil zł otrzymują:
Andrzej Olichwier z Białegostoku za zestaw 4 zdjęć „Ja przepowiednie”;
Aleksandra Czarnecka z Gorzowa Wlkp. za zestaw 3 zdjęć „Słońcem malowane”
Radosław Krupiński z Suwałk za zestaw 5 zdjęć „Stare piwnice”
Sławomir Sajkowski z Gorzowa Wlkp. za zestaw 5 zdjęć „XXX”;
Wojciech Staroń z Warszawy za 3 zestawy zdjęć: „Autoportret” – 3 zdj., „Wieczór” – 3 zdj., „Okno” – 3 zdj.
Ze względu na wyrównany poziom zdjęć nie przyznano nagrody Grand Prix oraz dokonano innego niż w regulaminie podziału nagród.
Indeks Autorów Ogólnopolskiej Wystawy Fotografii „KONFRONTACJE 94”
-
Marcin Seweryn Andrzejewski – Drezdenko – „Wzlot” – 3 zdjęcia
-
Piotr Bułanowski – Suwałki – „Ingerencja”, „Ślad człowieka” – 3 zdjęcia
-
Erwin Brueggeemann – Delmenhorst – „W porcie” – 3 zdjęcia
-
Aleksandra Czarnecka – Gorzów Wlkp. – „Słońcem malowane” – 3 zdjęcia, „Kocha lubi …” – 3 zdjęcia
-
Jarosław Cembrowicz – Bolesławiec – „XXX” – 3 zdjęcia
-
Przemysław Dolata – Swarzędz – „XXX” – 3 zdjęcia
-
Lech Dratwiński – Gorzów Wlkp. – „Monika” – 3 zdjęcia
-
Marek Długosz – Trzebnica – „Magda” – 3 zdjęcia, „XXX” – 6 zdjęć
-
Janusz Filipczak – Puławy – „Dziewczyny” – 3 zdjęcia
-
Sebastian Gabrysiak – Poznań – „XXX” – 4 zdjęcia
-
Tomasz Gębuś – Częstochowa – „XXX” – 4 zdjęcia
-
Kurt Grabau – Ganderkesee – „XXX” – 3 zdjęcia
-
Mirosława Granops – Szczecin – „Portret” – 4 zdjęcia
-
Adam Gryczyński – Kraków – „Akt na skałach” – 3 zdjęcia
-
Marek Hallada – Rzeszów – „Transformacje” – 3 zdjęcia, „Labirynt egzystencji” – 4 zdjęcia
-
Otto Handel – Delemenhorst – „XXX” – 3 zdjęcia
-
Paweł Hankus – Wadowice – „Spojrzenia” – 3 zdjęcia
-
Marcin Hołda – Kraków – „Baletnica” – 3 zdjęcia, „Tajemnicze okno” – 4 zdjęcia, „XXX” – 4 zdjęcia
-
Cezary Hładki – Poznań – „Podstawy” – 3 zdjęcia
-
Grupa ES – Gorzów Wlkp. – „XXX” – 7 zdjęć
-
Jarosław Józef Jasiński – Gołdap – „XXX” – 5 zdjęć
-
Paweł Janczaruk i Barbara Panek – Zielona Góra – „Nocne zapatrywanie” – 3 zdjęcia, „Ocalić od zapomnienia” – 3 zdjęcia
-
Marek Klimaszewski – Rawicz – „XXX” – 3 zdjęcia, „Maska” – 4 zdjęcia, „XXX” – 6 zdjęć
-
Radosław Krupiński – Suwałki – „Martwe liście” – 3 zdjęcia, „Stare piwnice” – 5 zdjęć
-
Maciej Kwiatkowski – Gliwice – „XXX” – 3 zdjęcia
-
Michael Luthardt – Eberswalde – „XXX” – 4 zdjęcia
-
Waldemar Lewkowicz – Gdynia – „Przemijanie” – 3 zdjęcia
-
Ewa Łowżył – Poznań – „XXX” – 4 zdjęcia
-
Dorota Major – Rybnik – „XXX” – 3 zdjęcia
-
Michał Mazurkiewicz – Gdańsk – „Chłopcy i dziewczęta machają rękami – Jarocin’91” – 3 zdjęcia
-
Wojciech Małkowicz – Wrocław – „Mały obrazek” – 3 zdjęcia
-
Tomasz Michałowski – Augustów – „Bez początku i bez końca” – 6 zdjęć
-
Eckart Karl-Heinz – Delemenhorst – „XXX” – 3 zdjęcia
-
Andreas Mross – Eberswalde – „XXX” – 3 zdjęcia
-
Leonard Olechnowicz – Gorzów Wlkp. – „Życie” – 3 zdjęcia
-
Andrzej Olichwier – Białystok – „Ja przepowiednie” – 4 zdjęcia
-
Andrzej Ostrowski – Lublin – „Bezimienność” – 3 zdjęcia
-
Jacek Piotrowski – Gdańsk – „XXX” – 12 zdjęć
-
Piotr Perczyński – Drezdenko – „Wiosna” – 3 zdjęcia, „XXX” – 3 zdjęcia
-
Robert Pomichter – Bolesławiec – „XXX” – 3 zdjęcia
-
Maciej Pułkownik – Częstochowa – „XXX” – 3 zdjęcia
-
Jerzy Przybyło – Kraków – „Manekiny” – 3 zdjęcia
-
Horst Reising – Delemenhorst – „XXX” – 6 zdjęć
-
Tomasz Romski – Lublin – „Notatki I” – 3 zdjęcia
-
Bernd Rosemann – Bremen – „XXX” – 3 zdjęć
-
Sławomir Sajkowski – Gorzów Wlkp. – „XXX” – 5 zdjęć
-
Paweł Sobczyk – Warszawa – „XXX’ – 3 zdjęcia
-
Wojciech Staroń – Warszawa – „Wieczór” – 3 zdjęcia, „Autoportret” – 3 zdjęcia, „Okno” – 3 zdjęcia
-
Leszek Staroń – Pułtusk – „Wnętrze wiatraka” – 4 zdjęcia
-
Małgorzata Sylwestrzak – Kielce – „Typografia ciała” – 3 zdjęcia
-
Leszek Staszel – Nowy Targ – „XXX”- 5 zdjęć
-
Maciej Andrzej Szymanowicz – Gorzów Wlkp. – „Krajobraz po bitwie” – 3 zdjęcia
-
Waldemar Szmidt – Zielona Góra – „Taniec Carmen” – 4 zdjęcia
-
Wiesław Śmigielski – Wrocław – „XXX” – 3 zdjęcia
-
Bogdan Tarasiuk – Lublin – „Słońce i skały” – 3 zdjęcia
-
Tomasz Tupalski – Drezdenko – „Słońce zawsze” – 4 zdjęcia
-
Bogusław Wasilewski – Suwałki – „XXX” – 3 zdjęcia
-
Arkadiusz Węgłowski – Siemyśl – „Styczniowe pejzaże” – 4 zdjęcia
-
Leszek Wesołowski – Poznań – „Rysunki II” – 5 zdjęć
-
Piotr Wojnarowski – Warszawa – „Cienie rzeczywistości” – 3 zdjęcia
-
Magdalena Wolff – Kielce – „Studium przedmiotu” – 3 zdjęcia
-
Stanisław J. Woś – Suwałki – „Figura” – 5 zdjęć
-
Piotr Zabłocki – Gdańsk – „W starej zecerni” – 3 zdjęcia
Fotografia Ewy Andrzejewskiej-Zięby
W salach Centrum Promocji Stilon S.A. ul. Pomorska 63
„Ewa andrzejewska … Ma dzbanek, z którego rozlewa światło, rozpryskuje je tu i ówdzie. Jakaś jasność wyziera zza drzewa, góry, próbując nas przekonać, że gdybyśmy przesunęli się tylko troszkę to oświetliłaby ona naszą twarz i ogrzała nasze ciało.
W swych najlepszych momentach Ewa Andrzejewska-Zięba tworzy dla nas nowy wędrowny świat. Jej fotografie stanowią zapis odwiedzin w obcych krajach, gdzie czujemy się obco, a w zarazem jak w domu.:”
(Saul Shapiro „EXIT 3” 1992r.)
Fotografia Petera M. Pfersick’a z USA
w salach Centrum Promocji Stilon S.A. ul. Pomorska 63
Peter M. Pfersick urodził się w Washington Court House, małym miasteczku rolniczym w stanie Ohio. Ukończył Uniwersytet Stanowy w Arizonie otrzymując stopień bakałarza z psychologii oraz tytuł magistra sztuki z dziedziny fotografii w kolegium w Lone Mountain. Pod koniec lat 60 wykładał nauki ścisłe w szkole średniej dla uczniów pochodzenia murzyńskiego w Los Angeles. W 1971 roku przeprowadził się do Oakland, gdzie otworzył własną ciemnię i sklep fotograficzny. Wykładał w Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley i w Junior College w Diablo Valley. W latach 80 zaczął podróżować po całym świecie robiąc fotografie, wystawiając je dając wykłady. Wystartował w Meksyku, Gwatemali, Tajwanie i na Węgrzech oraz prowadził wykłady na temat fotografii w Anglii, Ekwadorze, Hong Kongu i Indiach. Fotografował w Czechosłowacji, Nepalu, Polsce, Brazylii i Rumunii.
Fotografia FREDDEGGO i BERNARDA VANPASSEL z Belgii
W salonach Centrum Promocji Stilon S.A. ul. Pomorska 63
Fotografia IRENEUSZA CHOJNACKIEGO z BERLINA
Ireneusz Chojnacki– biolog i fotograf przyrody. Połączenie to stwarza szerokie możliwości interpretacji tematu oparte na wiedzy fachowej.
Rzetelna wiedza naukowa sprzyja rozumieniu i zgłębieniu natury świata lecz nieodzowna jest intymna więź emocjonalna.
Autor należy do fotografów tworzących pod wpływem wartości duchowych i intelektualnych wynikających z przeżyć, których doświadcza w trakcie obcowania z naturą. U podstaw tak głębokiego emocjonalnego przeżywania leży poczucie szacunku i respektu dla świata przyrody. Dowolna forma czystej natury jest miejscem gdzie w każdym detalu, w każdym źdźble trawy zawarta jest potężna energia duchowa.
W przestrzeni tej powstają warunki sprzyjające kontemplacji przekraczające granice materii i zmysłów. Rzeczywistość świata zewnętrznego staje się środkiem służącym ukazaniu świata odczuć i wyobrażeń autora. Materia roślinna przekształca to co intymne w rozedrganą niepokojącą przestrzeń. Formy stają się płynne ruchliwe, materia lekka i świetlista wywołując niezwykle sugestywny nastrój jakby marzenia sennego. Przypływy i odpływy realnych kształtów, charakterystyczne przelewa- nie się, powoduje swoistą pulsację oscylującą pomiędzy odnajdywaniem i gubieniem odniesień przedmiotowych. Takie przejście fotograficznej iluzji w płynną nieokreśloność, zatracając relację kształtów, budują rozedrgane przestrzenie pokrewne miejscami malarstwu impresjonistycznemu, zaś w innym momencie przybierające baśniowy charakter jakby „błędnych ogników na bagnach”.
Fotografia, która zdołała przebić się przez warstwę formy do wnętrza pulsującego życia natury.
Piotr Chojnacki
„Cztery pociechy Izraela” wg Michała Greima
w hallu Centrum Promocji Stilon ul. Pomorska 63
Wystawa fotomontaży z lat 1924-1934 autorzy:
Mieczysław Chojnowski
Mieczysław Daszewski
Aleksander Krzywobłocki
Mieczysław Sztuka
Kazimierz Podsadecki
S. Themerson
Teresa Żarnower
W Małej Galerii BWA-GTF przy ul. Chrobrego 4
Jeden z ciekawszych nurtów polskiej fotografii międzywojennej