Statut GTF

STATUT GORZOWSKIEGO TOWARZYSTWA FOTOGRAFICZNEGO

I. Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny Stowarzyszenia.
§ 1 Nazwa Stowarzyszenia brzmi: Gorzowskie Towarzystwo Fotograficzne.
§ 2 Terenem działalności Gorzowskiego Towarzystwa Fotograficznego jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3 Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Gorzów WIkp.
§ 4 Stowarzyszenie ma osobowość prawną.
§ 5 Stowarzyszenie używa pieczęci okrągłej z napisem: „Gorzowskie Towarzystwo Fotograficzne w Gorzowie Wlkp.”oraz skrótu”GTF”.

II. Cele i działalność.
§ 6 Stowarzyszenie ma na celu rozwijanie wśród swych członków umiejętności, wiedzy i sztuki fotograficznej oraz popularyzację fotografii we wszystkich jej dziedzinach.
§ 7 Dla osiągnięcia celów określonych w § 6 Stowarzyszenie:
a/ współpracuje z władzami państwowymi, związkami zawodowymi, stowarzyszeniami społecznymi, organizacjami młodzieżowymi, klubami i kołami fotograficznymi istniejącymi przy zakładach pracy i innymi instytucjami w Polsce, zainteresowanymi działalnością fotograficzną,
b/ współpracuje z krajowymi i zagranicznymi stowarzyszeniami fotograficznymi o podobnych celach i zadaniach,
c/ organizuje odczyty, zebrania dyskusyjne, kursy szkoleniowe, konkursy, pokazy prac, wycieczki, prowadzi bibliotekę i pracownie szkoleniowe,
d/ podejmuje lub bierze udział w przedsięwzięciach mających na celu upowszechnianie kultury przy pomocy fotografii, poprzez współpracę z jednostkami państwowymi w zakresie opracowywania katalogów, folderów, plakatów i innych na rzecz popularyzacji kultury,
e/ rozwija wśród członków działalność w dziedzinie fotografii artystycznej, turystycznej, krajoznawczej, sportowej, przyrodniczej, naukowej i reportażu obrazującego życie we współczesnej Polsce,
f/ pogłębia zainteresowania członków do zabytków sztuki, architektury, przyrody, krajobrazu i folkloru ze szczególnym uwzględnieniem regionu, w którym Stowarzyszenie ma siedzibę,
g/ współpracuje z organizacjami społecznymi, naukowymi, przedsiębiorstwami, instytucjami i wydawnictwami w zakresie fotografii,

III. Członkowie, ich prawa i obowiązki.
§ 8 Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
a/ członków zwyczajnych,
b/ członków wspierających,
c/ członków honorowych,
Członkowstwo w Stowarzyszeniu nie daje uprawnień do zawodowego wykonywania prac z jakiejkolwiek dziedziny fotografii.
§ 9 Członkiem zwyczajnym może być każdy pełnoletni obywatel polski mający pełne prawa publiczne i honorowe, który uzna cele i zadania Stowarzyszenia, złoży podpisaną deklaracje i spełni warunki regulaminu przyjęć członków.
§ 10 Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która zobowiąże się do popierania celów i zadań Stowarzyszenia przez zadeklarowaną stałą pomoc materialną. Członek wspierający nie posiada czynnych i biernych praw członka zwyczajnego.
§ 11 Na wniosek Zarządu Walne Zebranie Stowarzyszenia może nadać godność członka honorowego obywatelowi Polski za wybitne zasługi w dziedzinie fotograficznej działalności naukowej, publicystycznej, artystycznej lub organizacyjnej. Członek honorowy jest zwolniony z obowiązku opłacania składek.
§ 12 Członkowie maja prawo do posiadania legitymacji członkowskiej i korzystania z wszelkich udogodnień, urządzeń i imprez Stowarzyszenia. Członkowie zwyczajni i honorowi maja czynne i bierne prawo wyborcze we władzach Stowarzyszenia i zobowiązani są do dyscypliny organizacyjnej oraz czynnego udziału w pracach Stowarzyszenia.
§ 13 Utrata członkowstwa następuje na skutek:
a/ zgłoszenia na piśmie wystąpienia członka,
b/ prawomocnego orzeczenia Sądu Koleżeńskiego,
c/ prawomocnego wyroku karnego, orzekającego utratę praw publicznych i honorowych.
Ponadto utrata członkowstwa może nastąpić na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia, na skutek zalegania z płatnością składek przez okres powyżej sześciu miesięcy.

IV. Władze Stowarzyszenia.
§ 14 Władzami Stowarzyszenia są:
1/ Walne Zebranie członków,
2/ Zarząd,
3/ Komisja Rewizyjna,
4/ Sąd Koleżeński.
§ 15 Walne Zebrania Stowarzyszenia mogą być zwyczajne i nadzwyczajne. Zwyczajne Walne Zebrania odbywają się co cztery lata. Nadzwyczajne Walne Zebrania zwoływane są ze szczególnie ważnych przyczyn na wniosek Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub 1/3 członków.
§ 16 Walne Zebrania zwołuje Zarząd pisemnym powiadomieniem członków na czternaście dni przed terminem zebrania, z podaniem porządku obrad.
§ 17 Walne Zebranie wybiera przewodniczącego, sekretarza i dwóch asesorów spośród członków nie wchodzących w skład Władz Stowarzyszenia.
§ 18 Do właściwości Walnego Zebrania należy:
a/ rozpatrywanie i podejmowanie uchwał w przedmiocie działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej i orzeczeń Sądu Koleżeńskiego, od których wniesiono odwołania,
b/ podejmowanie uchwał w sprawie absolutorium dla ustępującego Zarządu,
c/ ustalenie wytycznych dla działalności Stowarzyszenia,
d/ ustalenie wysokości składek członkowskich i wpisowego,
e/ rozpatrywanie wniosków i podejmowanie uchwał w sprawach dotyczących rozwoju Stowarzyszenia,
f/ uchwalanie innych wniosków,
g/ wybieranie w tajnym głosowaniu Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
h/ podejmowanie uchwał upoważniających Zarząd do załatwiania spraw zastrzeżonych do właściwości Walnego Zebrania,
i/ podejmowanie uchwał w sprawie zmiany statutu oraz rozwiązania Stowarzyszenia.
§ 19 Uchwała Walnego Zebrania dotycząca zmiany statutu lub rozwiązania Stowarzyszenia wymaga większości 2/3 głosów obecnych na zebraniu członków.
§ 20 Z przebiegu Walnego Zebrania sporządza się protokół podpisany przez przewodniczącego i sekretarza Zebrania.
§ 21 Kadencja Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego trwa cztery lata. Funkcje sprawowane we władzach Stowarzyszenia są bezpłatne. Czynności nie wchodzące w zakres obowiązków funkcyjnych członków władz mogą być w razie potrzeby wynagradzane z przewidzianych lub wygospodarowanych na ten cel środków Stowarzyszenia.
§ 22 W skład Zarządu wchodzą:
a/ Prezes
b/ 1-2 Wiceprezesów
c/ Sekretarz
d/ Skarbnik
e/ 2-4 członków Zarządu.
Liczbę członków ustala Walne Zebranie. Funkcje gospodarza i bibliotekarza Zarząd rozdziela pomiędzy członków Zarządu. Inne funkcje Zarząd może powierzyć członkom Stowarzyszenia nie wchodzącym w skład Zarządu.
§ 23 Trzykrotna nieobecność nieusprawiedliwiona członka Zarządu na zebraniach powoduje utratę jego mandatu. W przypadku ustąpienia lub utraty mandatu członka Zarządu, Zarząd uzupełnia przez kooptację swój skład do liczby członków wybranych. W koniecznym przypadku Zarząd dokonuje zmiany na stanowiskach zajmowanych przez członków Zarządu. W razie jednoczesnego ustąpienia lub utraty mandatu więcej niż połowy członków Zarządu winno być zwołane nadzwyczajne Walne Zebranie w celu dokonania wyboru nowego Zarządu.
§ 24 Zebrania Zarządu powinny odbywać się przynajmniej jeden raz w miesiącu. Do ważności uchwał Zarządu wymagana jest obecność większości członków, w tym prezesa lub wiceprezesa, za wyjątkiem przypadku uchwały o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania z powodu ustąpienia więcej niż połowy członków Zarządu. Z posiedzeń Zarządu sporządza się protokoły wpisywane do księgi protokołów i podpisywane przez prezesa lub wiceprezesa i sekretarza.
§ 25 Do zakresu czynności Zarządu należy:
a/ reprezentacja Stowarzyszenia na zewnątrz,
b/ realizacja celów i zadań Stowarzyszenia,
c/ wykonanie uchwał Walnych Zebrań, zaleceń Komisji Rewizyjnej i orzeczeń Sądu Koleżeńskiego,
d/ opracowanie preliminarzy budżetowych i dysponowanie funduszami w ramach przewidzianych budżetem,
e/ prowadzenie ksiąg rachunkowych i inwentarzowych oraz sporządzanie bilansów,
f/ przyjmowanie i skreślanie członków Stowarzyszenia,
g/ tworzenie i prowadzenie sekcji zainteresowań oraz powoływanie w miarę potrzeby komisji kwalifikacyjnej i jury wystaw i konkursów, jak też i delegowanie komisji kwalifikacyjnej i jury na zaproszenie innych instytucji i stowarzyszeń.
h/ organizowanie wystaw, konkursów, kursów szkoleniowych, odczytów i wieczorów autorskich, pokazów prac, wycieczek,
i/ zwoływanie Walnych Zebrań.
§ 26 Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków stałych i 1-2 zastępców, którzy wchodzą w skład Komisji w razie nieobecności stałych członków. Na pierwszym zebraniu Komisja wybiera przewodniczącego spośród członków stałych.
§ 27 Do zakresu obowiązków Komisji Rewizyjnej należy:
a/ badanie i kontrolowanie gospodarki finansowej Stowarzyszenia,
b/ kontrola całokształtu działalności Zarządu,
c/ składanie sprawozdań na Walnych Zebraniach i zgłaszanie wniosków w sprawie udzielania absolutorium ustępującemu Zarządowi,
d/ zgłaszanie w przypadkach uzasadnionych wniosków o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania . Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrolę co najmniej raz do roku.
§ 28 Sąd Koleżeński składa się z trzech członków oraz dwóch zastępców, którzy wchodzą w skład Sądu w razie nieobecności członków stałych. Na pierwszym zebraniu członkowie Sądu wybierają spośród członków stałych przewodniczącego. W skład Sądu Koleżeńskiego nie mogą wchodzić członkowie innych Władz Stowarzyszenia.
§ 29 Do właściwości Sądu Koleżeńskiego należy:
a/ rozpatrywanie spraw pomiędzy członkami Stowarzyszenia, powstałych na tle działalności w Stowarzyszeniu,
b/ prowadzenie dochodzeń przeciwko członkom Stowarzyszenia na żądanie Walnego Zebrania lub Zarządu,
c/ rozpatrywanie spraw natury etycznej wniesionych przeciwko członkom Stowarzyszenia.
§ 30 Sąd Koleżeński może orzekać następujące kary:
a/ upomnienie,
b/ nagana z ostrzeżeniem pozbawienia członkowstwa,
c/ wykluczenie ze Stowarzyszenia.
§ 31 Od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego przysługuje prawo odwołania do Walnego Zebrania. Odwołanie winno być wniesione na ręce Zarządu w ciągu 30 dni od daty doręczenia orzeczenia. Walne Zebranie może orzeczenie Sądu Koleżeńskiego zatwierdzić, zmienić lub uchylić z poleceniem ponownego rozpatrzenia sprawy we wskazanym kierunku. Od decyzji Walnego Zebrania nie ma dalszego odwołania.
§ 32 Z przebiegu rozprawy Sądu Koleżeńskiego sporządza się protokół podpisany przez członków Sądu

V. Majątek i sposób zaciągania zobowiązań.
§ 33
1/ Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości, środki pieniężne oraz inne środki tworzące fundusz Stowarzyszenia.
Majątek powyższy uzyskuje Stowarzyszenie z:
a/ wpisowego i składek członkowskich,
b/ zapisów, darowizn i subwencji,
c/ wpływów z imprez, kursów i wystaw.
2/ Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, wg zasad ogólnych określonych w odrębnych przepisach. Dochód z tej działalności służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
§ 34 Wszelkie akty prawne, które stwarzają zobowiązania pieniężne lub zmiany w majątku Stowarzyszenia, winny być podpisywane przez prezesa lub wiceprezesa oraz skarbnika albo upoważnionego członka Zarządu.

VI. Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia.
§ 35 Zmiana Statutu Stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zebrania powziętej 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 liczby członków.
§ 36 Rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zebrania w warunkach określonych w § 36. Przy podjęciu uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie wyznacza co najmniej trzy osobową Komisję Likwidacyjną ustala sposób przeprowadzenia likwidacji oraz decyduje o przekazaniu majątku Stowarzyszenia. Decyzja o przekazaniu majątku podlega zatwierdzeniu przez odpowiednie władze rejestracyjne.
VII. Przepisy ogólne.
Stowarzyszenie powstało w wyniku reorganizacji Oddziału Polskiego Towarzystwa Fotograficznego w Gorzowie WIkp. na zasadzie przepisów niniejszego Statutu, nabywa z chwilą uzyskania osobowości prawnej majątek będący w posiadaniu i użytkowaniu tegoż Oddziału PTF.