KONFRONTACJE 1998

Ogólnopolska Wystawa Fotografii „KONFRONTACJE ’98”

Otwarcie wystawy 8 maja 1998 r. o godz.16:00 w salach Centrum Promocji ZWCh „Stilon” S.A. ul. Pomorska 73 w Gorzowie Wlkp.

Jury w składzie:

Krzysztof Jurecki – Muzeum Sztuki Współczesnej Łódź – Przewodniczący

Maria Wołyńska – ZPAF Poznań

Władysława Nowogórska – ZPAF Gorzów Wlkp.

Jerzy Lewczyński – Rada Artystyczna ZPAF – Gliwice

Adam Sobota – Muzeum Narodowe – Wrocław

Marian Łazarski – ZPAF Gorzów Wlkp. – Sekretarz

na posiedzeniu w dniu 27 marca 1998 r. po obejrzeniu 141 zestawów zdjęć, 527 fotogramów 92 autorów zakwalifikowało do ekspozycji 59 zestawów tj. 212 fotogramów 53 autorów. Następnie spośród zakwalifikowanych zestawów zdjęć przyznało 3 nagrody równorzędne i 4 wyróżnienia (w związku z brakiem zdecydowanie wyróżniających się prac dokonano innego podziału nagród), które otrzymują:

nagrodę – 1100 zł Wojciech Olach z Torunia za zestaw 5 zdj. „xxx”

nagrodę – 1100 zł Igor Omulecki z Łodzi za zestaw 4 zdj. „Manas”

nagrodę – 1100 zł Sławomir Smolarek z Ostrzeszowa za zestaw 3 zdj. „xxx”

Wyróżnienia po 800 zł otrzymują:

Rafał Swosiński z Chodzieży za zestaw 4 zdj. „Tatry ’95”

Grzegorz Klatka z Katowic za 2 zestawy „Dzień z życia krawca”- 6 zdj. „Gimnazjum” – 8 zdj.

Sławomir Sajkowski z Gorzowa Wlkp. zestaw 3 zdj. „Wniebowzięci”

Agata Pankiewicz z Krakowa za zestaw 4 zdj. „W stronę gestu”

Dyplom Honorowy Rady Artystycznej ZPAF otrzymuje: Lech Polcyn z Krakowa za zestaw 3 zdj. „Cechy kobiece”

Na progu wieku

 

Każdy konkurs fotograficzny rządzi się określonymi prawami. Jury nie będąc w stanie z różnych powodów wniknąć w stronę ideową prac koncentruje się nad ich stroną formalną. Poszukuje konsekwencji, jak najbardziej nowatorskiej formy w oparciu o prymat określonych wartości estetycznych oraz znajomość polskiej tradycji fotograficznej, uwzględniając najnowsze przemiany w tym zakresie. Konfrontacje Fotograficzne powinny być etapem w rozwoju świadomości czym jest obecnie fotografia i jakie są jej granice. Jury powinno popełniać jak najmniej pomyłek w nagradzaniu, które są nie do uniknięcia. Konkurs powinien umożliwiać start artystyczny. W latach 90. pojawiło się na nim kilka istotnych już postaci dla fotografii polskiej (np. Stanisław J.Woś, Tomasz Michałowski, Leszek Wesołowski). Pojawiają się nowi obiecujący fotografowie, czy też plastycy znający szerokie możliwości tego medium. Przykładowo wymienię tegoroczne nagrodzone prace: Igora Omuleckiego i Sławomira Smolarka, choć inne formalnie, ale zawierające w sobie dziwne, tajemnicze sytuacje – rytuały, wysmakowane pod względem możliwości medialnych. Wymienić należy rzeźbiarskie akty Lecha Polcyna, który już od kilku lat zwraca uwagę swymi kolejnymi pracami, oraz działające kolorem i prostotą portrety Agaty Pankiewicz. Swe duże możliwości na kanwie fotografii potwierdził także po raz kolejny Sławomir Sajkowski oraz z kręgu tzw. Szkoły Jeleniogórskiej, która w latach 90. stała się akademizmem fotograficznym Rafał Swosiński. Wydaje się, że tego typu talenty fotograficzne mogłyby mieć już indywidualne prezentacje na KF. W ten sposób następowała by ich dalsza promocja. Z zakresu fotografii prasowej i reportażu uznanie jury znalazły prace Grzegorza Klatka. Swym drastycznym przesłaniem mocno działały zdjęcia Karola Mroziewskiego. Fotografia pokazana w tym roku, co jest zrozumiałe i uzasadnione w tego typu konkursach, powtarza wzorce i stereotypy z lat wcześniejszych. Popularne stało się tonowanie, malowanie, cięcie, a nawet w ekstremalnych przypadkach łączenie ze zdjęciem przedmiotu gotowego, w wyniku czego powstawała praca plastyczna z kręgu tzw. instalacji. Symptomatyczny jest brak fotografii inscenizacyjnej z zakresu możliwości zapisu digitalowego. Ale świadczy to tylko o tym, że tego typu technologia jest zbyt kosztowana i w dodatku nie posiada swej estetyki, w wyniku czego jeszcze się nie spopularyzowała. Wydaje się to jednak tylko kwestią czasu. W fotografii, czy generalnie w sztuce, istnieją dwie zasadnicze drogi kariery artystycznej. Pierwsza polega na jak najszybszej recepcji dokonań uchodzących za godne uwagi (np. Jan Bułhak i piktorializm w 20.-leciu międzywojennym), oraz druga – na rozwijaniu własnej indywidualnej koncepcji, często wbrew obowiązującym tendencjom i modom artystycznym (fotografia Witkacego), ale w tym przypadku potrzeba bardzo sprecyzowanej koncepcji teoretycznej, podbudowanej własną filozofią lub teorią. Pierwsza, bardziej popularna, zazwyczaj przysparza laurów za życia, druga zaś trudniejsza i niepopularna, ale prowadzić może do sukcesu międzynarodowego.

Krzysztof Jurecki

Michał Drozd
Lech Polcyn
Maciej Andrzej Szymanowicz
Joanna Chrobak
Igor Omulecki

INDEKS AUTORÓW I PRAC Ogólnopolskiej Wystawy Fotografii „KONFRONTACJE ’98”

1. Marcin S. Andrzejewski – Drezdenko – „Portret FX” – 3 zdj.

2. Grzegorz Bojanowski – Łódź – „Piaskografie unistyczne – Strzemiński in memorian” – 4 zdj.

3. Dagmara Błażejczyk – Gdańsk – „Kolekcjoner” – 4zdj.

4. Joanna Chrobak – Kraków – „Akt męski” – 4 zdj.

5. Grzegorz Dąbrowski – Białystok – „xxx” – 3 zdj.

6. Marek Domański – Łódź – „xxx” – 3 zdj.

7. Lech Dominik – Gorzów Wlkp. – „xxx” – 3 zdj.

8. Michał Drozd – Rzeszów – „Transmutacje” – 3 zdj.

9. Maria Dzierżyńska – Kłodzko – „Divertimento” – 3 zdj., „Lato” – 4 zdj.

10. Anna Fronckiewicz – Gorzów Wlkp. – „Sen o miejscu dawno zapomnianym” – 3 zdj.

11. Piotr Garzeł – Kraków – „xxx” – 3 zdj.

12. Maria Herzog-Majewska – Kraków – „Lalka” – 3 zdj.

13. Piotr Hilszer – Poznań – „Migawki z późnych powrotów” – 6 zdj.

14. Waldemar Jama – Katowice – „Moja geometria” – 3 zdj., „Martwa natura” – 3 zdj.

15. Nika Jabłońska – Gdańsk – „Wrzesień” – 3 zdj.

16. Tomasz Jendryczka – Gdańsk – „Gąski” – 4 zdj.

17. Bogusław Kowala i Jakub Wajzer – Wrocław – „Teraz my, później wy” – 5 zdj.

18. Agata Kawecka – Lubojna – „xxx” – 3 zdj.

19. Grzegorz Klatka – Katowice – „Dzień z życia krawca” – 6 zdj., „Gimnazjum” – 8 zdj.

20. Małgorzata Kudzio – Sopot – „Cyklop” – 3 zdj.

21. Paweł Kula – Szczecin – „Nogi, ręce moje – gdzie wy, tam i ja” – 4 zdj., „Autoportret” – 3 zdj.

22. Szymon Kobusiński – Warszawa – „Polacy na Litwie” – 5 zdj.

23. Zbigniew Kot – Kraków – „Sekrety ciała” – 3 zdj.

24. Monika Lisiecka – Poznań – „xxx” – 3 zdj.

25. Andrzej Łazowski – Szczecin – „Obecność niematerialna c.d.” – 3 zdj., „Książka” – 3 zdj.

26. Andrzej Łazowski i Karolina Stelmach – Szczecin – „Anioł” – 4 zdj.

27. Hary Musallam – Łódź – „Kasperek” – 3 zdj.

28. Karol Mroziewski – Miłoszowa – „Świniobicie” – 4 zdj.

29. Krzysztof Mruk – Jarosław – „xxx” – 4 zdj.

30. Andreas Mrof3 – Eberswalde – „Sztorm” – 3 zdj.

31. Wojciech Olech – Toruń – „xxx” – 5 zdj.

32. Igor Omulecki – Łódź – „Manas” – 4 zdj.

33. Patrycja Orzechowska – Gdynia – „Znaki” – 4 zdj.

34. Mariusz Oszustowicz – Tychy – „Opadły liście” – 4 zdj., „Zimowy pejzaż nadmorski” – 3 zdj.

35. Patrycja Paśniczek – Zielona Góra – „xxx” – 3 zdj.

36. Agata Pankiewicz – Kraków – „W stronę gestu” – 4 zdj.

37. Andrzej Pilichowski-Ragno – Kraków – „xxx” – 4 zdj.

38. Lech Polcyn – Kraków – „Cechy kobiece” – 3 zdj.

39. Sławomir Sajkowski – Gorzów Wlkp. – „Wniebowzięci” – 3 zdj.

40. Sławomir Smolarek – Ostrzeszów – „xxx” – 3 zdj.

41. Aleksandra Skura – Kraków – „Fin de siecie” – 3 zdj.

42. Rafał Swosiński – Chodzież – „Tatry 95” – 4 zdj.

43. Jakub Swerpel – Gdynia – „Ukrzyżowanie” – 3 zdj.

44. Michał Szczerek – Gdańsk – „Konfiguracja” – 3 zdj., „In memoriam Pierre Voyeur”” – 3 zdj.

45. Maciej A. Szymanowicz – Gorzów Wlkp. – „Światła świątyni” – 3 zdj.

46. Piotr Szymczyk – Gliwice – „Destrukcja” – 3 zdj.

47. Piotr Witosławski – Kraków – „Grenlandia I” – 3 zdj.

48. Łukasz Wołągiewicz – Białystok – „6 P.M.” – 4 zdj.

49. Piotr Zabłocki – Gdańsk – „Candida Albicans”- 4 zdj.

50. Joanna Zastróżna – Sopot – „Greyhound 2000 II” – 4 zdj.

51. Jerzy Zegarliński – Bydgoszcz – „Na ścianie” – 3 zdj.

52. Beata Zuber – Zielona Góra – „Kapłani czasu” – 4 zdj.

Grzegorz Klatka
Tomasz Jendryczka
Karol Mroziewski
Wojciech Olech
Agata Kawecka
Sławomir Smolarek
Agata Pankiewicz
Waldemar Jama

„Dziedzictwo i współczesność”

wystawa w sali BWA przy ul. Pomorskiej 73

Dziesięciu fotografików mieszkających po obu stronach Odry przemierzało przygraniczne miejscowości na terenie województwa szczecińskiego, gorzowskiego i zielonogórskiego. W założeniu chodziło o tereny dawnej Nowej Marchii, wchodzącej w skład Brandenburgii, a grupującej ziemie historycznie i kulturowo odmienne.

Tworzywem artystycznym były pamiątki przeszłości: zespoły urbanistyczne, kościoły, dwory, pałace. budownictwo obronne, kamienice, ratusze, budowle: mieszkalne, urzędowe, instytucjonalne, przemysłowe, gospodarcze, ale też wpisujące się w krajobraz kulturowy przykłady nowoczesnej architektury i budownictwa

Pomysłodawcą pleneru Dziedzictwo i współczesność był Marian Łazarski – członek ZPAF i prezes GTF. Uwieńczeniem jest wystawa pod tym samym tytułem, prezentowana w ramach XXVIII Gorzowskich Konfrontacji Fotograficznych.

Celem przedsięwzięcia było spopularyzowanie dziedzictwa kulturowego przy pomocy fotografii artystycznej. Realizacja programu miała nastąpić z jednej strony poprzez spojrzenie dokumentalne i z drugiej – kreacyjno-artystyczne.

Plener jest elementem szerszego zamysłu. Kolejne działania artystyczne będą miały miejsce na prze-mian po obu stronach granicy. Na koniec planuje się zorganizowanie wystawy podsumowującej.

Marian Łazarski

Jerzy Szalbierz – Fotografia

wystawa w Malej Galerii GTF przy ul. Chrobrego 4

Jerzy Szalbierz (fot. M. Łazarski)

JERZY SZALBIERZ 1947-1997 (fot. M. Łazarski) Członek ZPAF w 1977 roku. Fotoreporter „Ziemi Gorzowskiej”. Uczestniczy i współorganizuje Gorzowskie Konfrontacje Fotograficzne. W 1991 otrzymuje Nagrodę artystyczną Wojewody Gorzowskiego im. Waldemara Kućko za całokształt pracy twórczej. Działalność twórcza to 9 wystaw indywidualnych, 5 pokazów autorskich, udział w 24 wystawach zbiorowych, krajowych i zagranicznych. Nagrody i wyróżnienia: – 1974 III nagroda i nagroda za pejzaż – zestaw „Gorzów – 4.07 godz. 4:00” – 1976 I nagroda za zestaw „Nowy produkt” i III nagroda za zestaw „Bocznica” – wystawy doroczne GTF – Grand Prix – w Ogólnopolskim Konkursie Fotografii Abstrakcyjnej i dyplom za indywidualność – medal Lubuskiego Forum Fotograficznego, – 1978 – stypendium twórcze Ministra Kultury i Sztuki, – 1981 – nagroda RSW „Prasa” – za działalność fotoreporterską, – 1983 – nagroda specjalna „Złocistego Jantara” – Gdańsk

Starając się do ZPAF Jurek pisał o sobie: …” Urodziłem się 24 lutego 1947 roku w Gorzowie Wlkp. Liceum Ogólnokształcące ukończyłem w 1965r.W tym samym roku podjąłem naukę w Studium Nauczycielskim w Gorzowie Wlkp. na wydziale biologii, które ukończyłem w 1967 r. z wynikiem dobrym. Podczas nauki w Studium Nauczycielskim prowadziłem pracownię fotograficzną oraz organizowałem wystawy fotograficzne prac studenckich. W 1967 roku podjąłem pracę w szkolnictwie, gdzie pracowałem najpierw w Szkole Podstawowej w Baczynie jako nauczyciel biologii i wychowania plastycznego. Następ-nie pracowałem w Technikum Budowlanym oraz w Technikum Rolniczym na stanowisku kierownika zajęć pozalekcyjnych organizując wystawy plastyczne i fotograficzne na terenie szkół. W czasie pracy w szkolnictwie od 1.02. 1969 r. do 1.06.1972 r. pracowałem społecznie jako Insruktor Klubu Fotograficznego ZWS „Stilon”. W 1972 roku podjąłem pracę w Kostrzyńskich Zakładach Papierniczych w charakterze fotoreportera miejscowej gazety oraz jako fotograf przemysłowy… Egzamin do Związku Polskich Artystów Fotografików uważam jako możliwość uzupełnie-nia wiedzy w dziedzinie fotografii artystycznej. …”

Członek ZPAF w 1977 roku. Fotoreporter „Ziemi Gorzowskiej”. Uczestniczy i współorganizuje Gorzowskie Konfrontacje Fotograficzne. W 1991 otrzymuje Nagrodę artystyczną Wojewody Gorzowskiego im. Waldemara Kućko za całokształt pracy twórczej. Działalność twórcza to 9 wystaw indywidualnych, 5 pokazów autorskich, udział w 24 wystawach zbiorowych, krajowych i zagranicznych. Nagrody i wyróżnienia: – 1974 III nagroda i nagroda za pejzaż – zestaw „Gorzów – 4.07 godz. 4,00″ – 1976 I nagroda za zestaw „Nowy produkt” i III nagroda za zestaw „Bocznica” – wystawy doroczne GTF – Grand Prix – w Ogólnopolskim Konkursie Fotografii Abstrakcyjnej i dyplom za indywidualność – medal Lubuskiego Forum Fotograficznego, – 1978 – stypendium twórcze Ministra Kultury i Sztuki, – 1981 – nagroda RSW „Prasa” – za działalność fotoreporterską, – 1983 – nagroda specjalna „Złocistego Jantara” – Gdańsk   

 Jerzy Gąsiorek (fragment z informatora wystawy w BWA – grudzień 1997)

Jurek robił wiele rzeczy: uczył w szkole biologii, łowił ryby, grał na gitarze, głównie jednak fotografował. W tej wielości zajęć był nieco roztargniony; mijały Mu pomysły i zapały. Jedynie do fotografii miał cierpliwość. Tu był profesjonalistą. Tej oddał się bez reszty. Chciał być zawodowcem; zda-wał na wydział operatorski Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi. Kiedy Mu się nie powiodło, za namową Waldka Kućki zapisał się do Gorzowskiego Towarzystwa Fotograficznego, a wkrótce wystartował do ZPAF. Został przyjęty bez problemów, mając w dorobku szereg wystaw i wiele nagród. Na wielu pracach byłem modelem Jurka. Prześcigaliśmy się w pomysłach. A były to pomysły niekiedy szalone, np. ja z rowerem na drzewie czy na nie osiodłanym koniu. Zabieraliśmy do samochodu kilka dziwnych przedmiotów, wyjeżdżaliśmy w plener i aranżowaliśmy scenkę zupełnie niekiedy surrealistyczną, bawiąc się przednio. Ale w tych scenach było zawsze jakieś przesłanie. Potem następowało najważniejsze: wywoływanie i obróbka filmu. Wiele godzin spędziłem z Nim w laboratorium z czerwonym, przyćmionym światłem, najczęściej zadymionym, bo Jurek palił namiętnie. Nauczył mnie podstawowej obróbki fotografii. Przeraziły mnie jednak menzurki, termometry, acetometry, gradacje papierów, filtry – cała skomplikowana tajemna wiedza. Wolałem pozostać modelem Jurka – artysty fotografika. Był nim rzeczywiście. Obraz właściwie skadrowany, dobrane ziarno i najważniejsze – montaż obrazu. Piszę montaż bo Jurek wielokroć posługi-wał się techniką kolażu. Te wielkoformatowe prace sztywno oprawione robiły wrażenie. Pamiętamy je z licznych wystaw, w których brał udział. Ale równolegle z tym kreacyjnym nurtem Jurek uprawiał fotografię prasową, reporterską. Najpierw był reporterem lokalnej gazety „Celuloza” w Kostrzynie n/O, później naszej „Ziemi Gorzowskiej”. Znakomicie ilustrował zamieszczone tam artykuły. Był w tym rozpoznawalny. Ogromnie mi brakowało tych fot w ostatnich latach kiedy Jurek wycofał się z aktywnej redakcyjnej pracy.

 

Gąsior

Waldemar Kućko w pracowni
Taxi Polskich Artystów Plastyków - 1978r.
Cmentarz Szpitala Psychiatrycznego w Gorzowie Wlkp. - 1981r.
Bocznica - 1976r.

Seminarium na temat:

“Fotografia polska u progy XXI wieku” prowadzący: Krzysztof Jurecki

z udziałem: Adam Sobota, Andrzej Saj, Jerzy Lewczyński, Stefan Wojnecki. Miejsce: sala audiowizualna Centrum Promocji “Stilon” S.A. ul. Pomorska 73