KONFRONTACJE 2024

Protokół z obrad Jury Ogólnopolskiej Wystawy Fotografii „Konfrontacje 2024” w dniu 11 kwietnia 2024r.

Jury w składzie:
Prof. UAM dr hab. Maciej Szymanowicz – historyk sztuki, Poznań – przewodniczący,
Dr Sławomir Tobis – ZPAF Poznań,
Marcin Andrzejewski – ZPAF Gorzów Wlkp.,
Ryszard Dąbrowski – fotograf, Berlin,
Marian Łazarski – ZPAF Gorzów Wlkp., sekretarz Jury.

Po obejrzeniu 183 zestawów zawierających 666 zdjęć 82 autorów Jury zakwalifikowało do wystawy 46 zestawów składających się z 151 zdjęć 38 autorów.

Spośród zakwalifikowanych do wystawy przez Jury zestawów zdjęć przyznało zgodnie z regulaminem nagrody i wyróżnienia:

I nagrodę – 5000 PLN – Marzenie Kolarz z Krakowa za zestaw 4 zdjęć pt. „Hybrydy”,
II nagrodę – 4000 PLN – Jackowi Boczar z Tych za zestaw 4 zdjęć pt. „Zielnik czasu zarazy”,
III nagrodę – 3000 PLN – Kedowi Olszewskiemu ze Szczecina za zestaw 3 zdjęć pt. „Błyskotki”,
Wyróżnienie – 2000 PLN – Joannie Borowiec z Bojanowa za zestaw 4 zdjęć pt. „Sny niedokończone”,
Dyplom Honorowy Rady Artystycznej ZPAFKamili Kowalskiej z Rydułtów za zestaw 4 zdjęć „Martwa natura”

Tegoroczna edycja Konfrontacji była rekordowa pod względem liczby nadesłanych prac – było ich w sumie 666, tworzących 183 zestawy. Jury zdecydowało się na przyznanie nagród i wyróżnień zgodnie z regulaminem. I nagrodę otrzymała Marzena Kolarz za zestaw „Hybrydy”, II nagrodę – Jacek Boczar za zestaw „Zielnik czasu zarazy”, natomiast III nagrodę Ked Olszewski za zestaw „Błyskotki”. Wyróżnienie przyznano Joannie Borowiec za zestaw „Sny niedokończone”, natomiast Dyplom Honorowy Rady Artystycznej ZPAFKamili Kowalskiej za zestaw „Martwa natura”. Łącznie na wystawę pokonkursową zakwalifikowano 151 zdjęć składających się na 46 zestawów 38 autorów.

Marzena Kolarz zwróciła uwagę jury swoją cokolwiek niepokojącą diagnozą stanu człowieczeństwa wyrażoną w łącznie trzech zestawach zakwalifikowanych na wystawę. Manipulowane portrety oraz montaże wydają się w pewnym stopniu odrealnione, choć wszystkie one w warstwie estetycznej czytelnie odwołują się do klasyki gatunku.

Prace Jacka Boczara także są zakomponowane bardzo klasycznie – martwe natury na neutralnym, białym tle. Niewątpliwie kluczem do tej propozycji jest jej tytuł, przywołujący niedawne przeżycia będące udziałem nas wszystkich, związane z okolicznościami wynikającymi z pandemii COVID-19, a zwłaszcza z długotrwałym zamknięciem we własnych czterech ścianach. Ikonografia czasu pandemii jest bogata, pamiętamy na przykład kuriozalnie opustoszałe przestrzenie publiczne, takie jak place czy ulice miast. Tutaj natomiast autor odsłania przed widzem fragmenty swojej prywatnej przestrzeni i zajęciowości, w sposób bardzo pobudzający wyobraźnię.

Ked Olszewski zaproponował zestaw wyróżniający się użyciem efektowego światła, osadzony w wieczornej lub nocnej przestrzeni miejskiej. Miejsce jest w zasadzie nieistotne – może to być dowolne miasto w dowolnym miejscu globu, natomiast przemyślane oświetlenie z użyciem elementów odbijających i rozpraszających nadaje pracom charakter ponadczasowy i wprost stymuluje do rozmyślań na temat zjawiska miasta oraz jego części składowych.

Wyróżniony cykl Joanny Borowiec to kolejne „klasycyzujące”, wykorzystujące kontrasty, nieostrości czy estetykę pinhola, zaproszenie do refleksji nad człowiekiem i jego przestrzenią. Prace te w ciekawy sposób uzupełnia drugi zakwalifikowany na wystawę zestaw fotogramów z wkomponowanymi postaciami ludzkimi, wykonany w technice cyjanotypii.

Kamila Kowalska została przez jury doceniona za cykl barwnych martwych natur. Autorka snuje wysmakowane wizualnie rozważania, pokazując pozbawione życia zwierzęta w kontekście „narzędzi zbrodni” i w sąsiedztwie takich elementów jak tykwy, pomarańcze czy puste butelki. Prace dają się odczytać na wiele sposobów, na co członkowie jury zwrócili podczas dyskusji szczególną uwagę. Wyróżnioną propozycję uzupełnia intrygujący czarno-biały zestaw portretowy, przedstawiający ludzi z rekwizytami.

Warto podkreślić, że wśród nadesłanych prac był jeszcze, oprócz wyróżnionych cykli, szereg innych interesujących propozycji takich jak seria niebanalnych prac krajobrazowych Piotra Lisowskiego czy dwa zestawy Pawła Tomczyka eksplorujące relacje międzyludzkie oraz człowieka z otoczeniem, a także zestaw manipulowanych „elektrycznych” fotografii Krzysztofa Ciszewskiego inspirowany dziełami Caravaggia.

Konfrontacje to odbywający się bez przerwy najstarszy konkurs fotograficzny w Polsce, będący od wielu lat areną ścierania się różnych postaw fotograficznych oraz wymiany poglądów. Dość wspomnieć, że lista „konfrontacyjnych” uczestników oraz prelegentów to swoiste who is who polskiej fotografii powojennej. Rzecz jasna, rola i formuła gorzowskich Konfrontacji ewoluowały wraz z przekształceniami społeczno-ekonomicznymi w naszym kraju oraz gwałtownymi zmianami zachodzącymi w samym medium w ciągu ostatnich dekad. Sama liczba zgłoszonych prac, rosnąca z konkursu na konkurs, pokazuje jednak, że ma on dużą siłę przyciągania, mimo wymagania – jak się okazuje, niełatwego do spełnienia – przedstawienia zestawu składającego się z co najmniej 3 i nie więcej niż 5 zdjęć. Spora część zgłoszeń, które nie zostały zakwalifikowane na wystawę, zawierała jeden mocny kadr uzupełniony ujęciami mniej udanymi lub odstającymi od niego. Warto zatem na przyszłość zastanowić się nad zgłaszanym zestawem w kontekście lepszego jego dopracowania i opowiedzenia określonej wizualnej historii.

Jury zauważyło, że znakomita większość z zestawów wybranych do finalnej dyskusji w swoim charakterze nawiązywała do klasyki fotografii. Grupa uczestników Konfrontacji nie jest oczywiście statystycznie reprezentatywna, niemniej w kontekście tegorocznego współzawodnictwa kusząca wydaje się teza o pewnym powrocie do korzeni. Być może po prostu wszyscy mamy już dość (nad)perfekcyjnych technicznie cyfrowych zobrazowań…

Sławomir Tobis

Lista prac i autorów zaakceptowanych do 42 KONFRONTACJI FOTOGRAFICZNYCH

1. Joanna Białożyt – Ostrów Wlkp. – „Nieoczywiste” – 3 zdj.
2. Bogdan Bloch – Gorzów Wlkp. – „Pocałunek” – 3 zdj.
3. Jacek Boczar – Tychy – „Zielnik czasu zarazy (martwy)” – 4 zdj. – II nagroda
4. Janina Borowiec – Bojanowo – „Sny niedokończone” – 4 zdj. – wyróżnienie, „Mój sekretny ogród” – 4 zdj.
5. Krzysztof Ciszewski – Bełchatów – „Mój Caravaggio” – 4 zdj.
6. Kamila Dalecka – Gdynia – „Zestaw 2” – 3 zdj.
7. Zmicier Dauhalevic – Gdańsk – „Powrót” – 3 zdj.
8. Piotr Dras – Płock – „Czas” – 4 zdj., „Polska nieoczywista” – 3 zdj.
9. Adam Fleks – Gdańsk – „Międzyświaty. Alicja 1-3” – 3 zdj.
10. Marek Hasso-Agropspowicz – Olsztyn – „Kalejdoskop 2024” – 3 zdj.
11. Wojciech Jachyra – Kolbuszowa – „Male Nude Now” – 3 zdj.
12. Anna Jakubowska – Gdańsk – „World Trade Center N.Y.C” – 3 zdj.
13. Artur Jastrzębski – Tychy – „Osiedle Z” – 3 zdj.
14. Przemysław Kaczmarek – Poznań – „Obieg zamknięty” – 4 zdj.
15. Stefan Kasprzyk – Gorzów Wlkp. – „Pusto” – 3 zdj.
16. Małgorzata Kierczuk-Macieszko – Lublin – „tribute to Rodin – kroczący” – 3 zdj.
17. Paweł Klekowski – Częstochowa – „Tory życia IV” – 3 zdj.
18. Marzena Kolarz – Kraków – „Hybrydy” – 4 zdj. – I nagroda, „Punkty zapalne” – 4 zdj, „Hutomanipulacje / Rytmy” – 3 zdj.
19. Mateusz Kowalczyk – Dębno – „Erozja Przestrzeni” – 3 zdj.
20. Kamila Kowalska – Rydułtowy – „Martwa natura” – 4 zdj. – Dyplom ZPAF, „Portrety z obscury” – 4 zdj.
21. Grzegorz Krzysztofik – Tychy – „Pierwsze kroki” – 4 zdj.
22. Krzysztof Lesiakowski – Kraków – „Sylwester” – 3 zdj.
23. Marcin Lichwa – Gdańsk – „Distortions” – 3 zdj., „Light painting” – 3 zdj.
24. Paweł Lisowski – Koło – „Dzień jak co dzień” – 4 zdj.
25. Piotr Lisowski – Radymno – „Razem raźniej” – 3 zdj.
26. Magdalena Miszkiewicz – Wrocław – „Ucieleśnienia” – 3 zdj.
27. Aleksandra Mrówczyńska – Łódź – „Tajemniczy świat” – 3 zdj.
28. Ked Olszewski – Szczecin – „Błyskotki” – 3 zdj. – III nagroda, „Made in Poland” – 4 zdj.
29. Mariusz Oszustowicz – Sejny – „Niewidzialny Artysta” – 3 zdj.
30. Ewelina Pociask – Ropczyce – „W oczekiwaniu na czerwień” – 3 zdj.
31. Kamil Pohnke – Wrocław – „Więźniowie istnienia” – 3 zdj.
32. Agnieszka Potocka-Makoś – Kraków – „Znikanie” – 3 zdj.
33. Piotr Szudra – Śmigiel – „Linia Słońca” – 3 zdj.
34. Paweł Tomczyk – Kielce – „Interludium” – 3 zdj., „Przesilenie” – 3 zdj.
35. Eugeniusz Trojanowski – Gdańsk – „Latająca tancerka” – 3 zdj.
36. Lidia Wielgosz – Gorzów Wlkp – „W świetle szkła” – 3 zdj.
37. Dariusz Zatoka – Poznań – „Black Sun” – 3 zdj.
38. Dawid Zieliński – Katowice – „Polskie wesele na prowincji” – 3 zdj.

Marzena Kolarz – “Hybrydy” – I nagroda 

Jacek Boczar – “Zielnik czasu zarazy (martwy)” – II nagroda 

Ked Olszewski – “Błyskotki” – III nagroda 

Joanna Borowiec – “Sny niedokończone” – wyróżnienie

Kamila Kowalska – “Martwa natura” – Dyplom Honorowy Rady Artystycznej ZPAF

Joanna Białożyt - Nieoczywiste
Bogdan Bloch - Pocałunek
Joanna Borowiec - Mój Sekretny Ogród
Krzysztof Ciszewski - Mój Caravaggio
Kamila Dalecka - Zestaw 2
Zmicier Dauhalevic – Powrót
Piotr Dras - Czas
Piotr Dras - Polska nieoczywista
Adam Flex - Międzyświaty. Alicja 1-3
Marek Hasso-Agropspowicz - Kalejdoskop 2024
Wojciech Jachyra - Male Nude Now
Anna Jakubowska - World Trade Center N.Y.C
Artur Jastrzębski - Osiedle Z
Przemysław Kaczmarek - Obieg Zamknięty
Stefan Kasprzyk - Pusto
Małgorzata Kierczuk-Macieszko – „tribute to Rodin – kroczący”
Paweł Klekowski - Tory życia IV
Marzena Kolarz - Hutomanipulacje / Rytmy
Marzena Kolarz - Punkty Zapalne
Mateusz Kowalczyk - Erozja Przestrzeni
Kamila Kowalska - Portret z Obscury
Grzegorz Krzysztofik - Pierwsze kroki
Krzysztof Lesiakowski - Sylwester
Marcin Lichwa - Distortions
Marcin Lichwa - Light painting
Paweł Lisowski - Dzień jak co dzień
Piotr Lisowski - Razem raźniej
Magdalena Miszkiewicz - Ucieleśnienia
Aleksandra Mrówczyńska - Tajemniczy Świat
Ked Olszewski - Made in Poland
Mariusz Oszustowicz - Niewidzialny Artysta
Ewelina Pociask - W oczekiwaniu na czerwień
Kamil Pohnke – Więźniowie istnienia
Agnieszka Potocka-Makoś – Znikanie
Piotr Szudra - Linia Słońca
Paweł Tomczyk - Interludium
Paweł Tomczyk - Przesilenie
Eugeniusz Trojanowski – Latająca tancerka
Lidia Wielgosz - W świetle szkła
Dariusz Zatoka - Black Sun
Dawid Zieliński - Polskie wesele

Katalog do pobrania:

1 komentarz do “KONFRONTACJE 2024

  1. Kamil Pohnke … witaj imienniku. Lubię tego typu działania. Jako pierwszy zaczął je Zdzisław Beksiński w pierwszym okresie swego działania w fotografii, wczesne lata 50 tamtego wieku. Podoba mi się Twoje inne postrzeganie tego. Pozdrawiam.
    Kamil Sambor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *